Tehnici de supravietuire in functie de sezon

Cum sa faci fata vara pe timp de canicula

35 ° Celsius si gradele tot urca… Cand termometrul afiseaza deja temperaturi foarte mari, atmosfera devine din ce in ce mai sufocanta. Organismul nu mai face fata si incepe sa transpire abundent. Corpul uman, care contine peste 80% apa, rezista foarte greu deshidratarii.

Pentru a lupta impotriva caniculei, iata cateva reguli usor de urmat:

Pasul 1. Bea cat mai multa apa, chiar daca nu simti nevoia de sete, este important pentru a compensa pierderea de apa a organismului prin transpiratie. Aportul de apa poate sa provina din mai multe surse: suc de fructe, ceai, pepene, legume bogate in apa.

Pasul 2. Reimprospateaza-te periodic, de-a lungul zilei.  Daca esti acasa, poti face un dus rapid in momentele in care nu mai rezisti din cauza caldurii. Daca nu ai posibilitatea, foloseste o batista de bumbac pe care sa o umezesti in apa rece si trece-o de-a lungul cefei sau racoreste-te cu un spray vaporizator, special pentru reimprospatarea corpului.

Pasul 3. Inchide ferestrele, trage draperiile sau perdelele inca de la primele ore ale diminetii si nu le deschide decat seara tarziu, dupa ce soarele a apus. Vei impiedica astfel sa intre caldura si vei mentine pentru mai mult timp racoarea in camera.

Pasul 4. Foloseste un ventilator sau monteaza-ti aer conditionat.

Pasul 5. Imbraca-te corespunzator temperaturii de afara. Hainele joaca un rol important pentru ca te ajuta sa faci fata caldurii: alege haine largi, din tesaturi naturale (bumbac, in, matase etc), in culori deschise. Articolele vestimentare stramte si din materiale sintetice favorizeaza transpiratia. Evita sa porti haine negre pentru ca acestea atrag razele soarelui.

Pasul 6. Daca trebuie sa mergi prin oras, evita orele de varf cand soarele arde cu putere (12-16). Protejeaza-te de razele ultraviolete cu ochelari de soare, umbrele, palarii, evantaie.

Pasul 7. Evita sa practici un sport care te face transpiri abundent si astfel sa pierzi foarte multa apa din corp. Este ideal sa practici inotul sau alt sport nautic, pentru ca astfel iti vei hidrata si pielea.

 

  • Pentru a sti daca organismul tau sufera sau nu de deshidratare, fa testul cutanat: ciupeste pielea de pe mana si apoi desprinde degetele. In principiu, pielea trebuie sa revina imediat la forma initiala. Daca pliul ramane mai mult timp, inseamna ca esti deshidratat;
  • In perioada de canicula, persoanele cele mai expuse sunt batranii si copiii. Asadar, aveti grija sa beti suficienta apa. In cazul copiilor, este recomandat sa mariti usor cantitatea de lapte sau ceai si sa verificati permanent ca acestia sa nu stea in soare;
  • Nu bea apa cu gheata! Lichidele pe care le bei trebuie sa fie cu cateva grade mai reci decat mediul ambient. Mecanismul de termoreglare al organismul este fortat si uneori mai pot aparea dureri mari de stomac;

 CUM NE IMBRACAM IARNA[ impotriva frigului]

Ai zice ca orice fraier stie, cu instinctele de supravietuire ale fostului mamifer de pestera, sa se fereasca de frig iarna. Doar teoretic. Viata la oras ne-a schimbat prioritatile. E mai important sa arati bine decat sa fii practic. Subapreciezi timpul si efectele gerului cand stii ca in parcare te asteapta o masina cu aer conditionat. Caciula e doar un accesoriu, care daca iti poate strica coafura va ramane acasa si la -15 grade. Manusile sunt  de obicei de prisos, bocancii sunt greoi si deloc eleganti, tocurile sunt obligatorii si pe polei. In schimb o sa porti esarfe rasucite de 5 ori in jurul gatului pana la vara pentru ca e cool/
Mai toate site-urile care se ocupa cu tehnicile de supravietuire in conditii extreme, cand vor vorbi despre felul in care te poti proteja de frig vor incepe cu acronimul C.O.L.D., care iti da cele 4 reguli principale:

C –  Clean. Hainele trebuie sa fie curate; hainele murdare izoleaza mai prost corpul in fata frigului.
O –  Overheating. Atunci cand ti-e prea cald, transpiri, iar umezeala e absorbita de haine; de asemenea, transpiratia se evapora, producand pierderi de caldura.
L –  Loose & layers. Hainele stramte impiedica circulatia sangelui, iar straturile de haine asigura paturi de aer intre ele, ceea ce ajuta la mentinerea caldurii corporale. Poarta haine largi si in straturi.
D –  Dry. Tine hainele uscate.

Daca ti s-a parut cam frig zilele trecute prin Bucuresti, adu-ti aminte cum te-ai imbracat. Daca ti-au lipsit cele de mai jos, nu te mai plange, ci imbraca-te mai bine data viitoare.

Caciula – chiar daca ti se pare ca e un accesoriu de care te poti dispensa, daca te plangi de frig lasa fitele la o parte si poarta o caciula. Caldura se pierde si prin pielea capului, iar urechile sunt printre primele care incep sa degere.

Manusi – pana la 30% din caldura corpului se pierde prin extremitati (maini, picioare). In zilele extrem de friguroase e mai bine sa porti manusi cu un singur deget, ca se se acumuleze caldura corporala a celor patru care stau la un loc.

Fular – ajuta, pe langa mentinerea caldurii gatului, si la diminuarea efectului de horn (caldura corporala iese din haine pe la gat, daca nu o izolezi cu o esarfa, cu un pulover pe gat sau cu un fular).

Sosete – nu subestima importanta alegerii sosetelor iarna. Cele de lana sunt mult mai bune decat cele de bumbac.

Mai jos ne-am gandit sa va povestim si cate ceva despre materialele cele mai potrivite ca sa te protejezi de frig. De fapt secretul nu e sa tii frigul afara, cat mai degraba caldura „inauntru”.

Lana – cel mai bun material pentru caciuli, manusi, sosete si pulovere. Lana tine cald, absoarbe umezeala si chiar si cand e umeda mentine caldura. Dezavantaj: e grea si voluminoasa.

Polar – prescurtarea de la polartec sau polarfleece, e un material sintetic care are marele avantaj de a fi extrem de usor si de a ocupa putin spatiu (spre deosebire de lana). In functie de densitate, poate oferi protectie excelenta impotriva frigului si chiar si a umezelii. Dezavantaj: imbracamintea din polar de calitate inferioara nu asigura circulatia aerului si poti transpira in ea ca intr-o punga de plastic.

Bumbac – desi este cel mai preferat material pentru imbracaminte, acest lucru este nu este valabil pentru cazul in care trebuie sa te protejezi de frig. Un exemplu sunt sosetele de bumbac – tin umezeala si frig si iti lasa picioarele reci si ude in bocanci. Sosetele de bumbac nu se recomanda nici pentru alergare.

Poliester – nu orice fel, ci anumite materiale, facuta dupa o anume tehnologie; iti sunt poate cunoscute daca practici frecvent sport si ai cautat ceva care sa iti absoarba transpiratia si sa se usuce repede. Desi sunt materiale sintetice, sunt foarte apreciate de sportivii de performanta. Exemple: Coolmax, Thinsulate Thermax si altele.

Acest articol a fost publicat în SUPRAVIETUIRE URBANA și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s